Delicious LinkedIn Facebook Twitter RSS Feed

Bas macam kapal terbang


Dulu bila orang tua-tua cerita sal naik bas jauh2 ni, suma haru biru. Kes tingkap tak ada la, brake angin cukup makan je, bas semput nak naik bukit sampai customer kena tolak naik bukit la (yang ni xdela)

Tapi sekarang, cuba cerita sapa yang xpenah naik bas? Berapa peratus je yang akan jawab tak penah. Sama ada dia kaya, or gayat naik bas aku tak taula. Tapi pengalaman naik bas masa kini lebih mengasyikkan, sambil air liur menitis2 kat bahu pun korang xperasan kut. Ini la teknologi. Aku naik bas setiap bulan lebih empat kali. dalam konteks ni bas ekspress la. bukan BASikal ea. Yang sapa guna bas tambang or sekarang, aku panggil bas Touch n Go tak dikira dalam hal ni. 

Jika perjalanan dari Kelantan ke Kuala Lumpur, aku suka naik bas jenama Sani Express, kenapa aku naik bas ni??? Sebab nampak kaya dan mewah. Yela, aku tak mampu nk upah driver bawa kereta, so aku bayarla bas; ada driver, bas panjang & luas, ada tulis executive coach lagi. Sapa tak nak naik rugi beb. Lagi-lagi  bas ni guna engin Scania 420 HP Euro 3 dan Scania K 420 6x2 double decker bus chassis. Memang aku tak penah ngadu sakit belakang, kepala terhantuk2 kat kerusi or tingkap la. Suspension dia bagus. Langgar lubang besar kawah meteorite pun aku rasa tak kisah. Bab memotong dan naik bukit, aku salute bas ni, power! 

Tapi ade skali aku interview pakcik driver bas tentang engin yang digunakan, dia kata masih under power. WTH!!! laju dah kut. Pendapat pakcik driver tu, kena pkai engin 480HP or lebih. baru umphhh...sekarang masih tak dapat nk potong Merc 320 lagi. cisss...

Lantaklah, asal perjalanan selamat.  :)
Harga tambang pun berpatutan.

Seat ala kulit tu..
route perjalanan Sani Express
Sani Express Merapoh, Pahang

 Link ke Website Saniexpress : Klik sini

p/s: korang tengok bas ni accident kan sejak 2tahun ni. suma human factor/error. manusia tak lari dari buat kesilapan. bas tiptop dah. Apa-apa pun, Pandu Cermat, Nyawa Selamat

2 comments:

Ummi Atiqah
July 4, 2011 at 8:40 PM comment-delete

wohohohhhhhhhh...menarik sungguh bus tu...jom naik jom.. =)

Reply
FiuzzHafiz
July 4, 2011 at 8:51 PM comment-delete

bas yng mesti dinaiki.:)

Reply

Post a Comment

Related Post

Flag Counter

free counters

Page Rank

About Me

Penulis adalah pengasas bagi Fiuzzhafiz Works. Penulis merupakan mahasiswa tahun akhir yang kini menuntut di sebuah universiti swasta tempatan dalam bidang teknologi kejuruteraan marin. Semua gambar adalah hakcipta terpelihara melainkan dinyatakan oleh penulis.