Delicious LinkedIn Facebook Twitter RSS Feed

Kamera Letak kat Tekak?



bukan semua photographer mula2 main kamera yg hebat2! kebanyakan yg aku knl pada asalnya bermula sebagai hobi dan dari situ timbulnya minat untuk mendalami ilmu mengambil gambar ni. Aku bukan dari keluarga pengambil gambar, pembuat gambar, tapi mak ayah aku penah own SLR sendiri, datuk aku pun main kamera gak. ni cite orang tua2 aku la. zaman perang  & orang toreh getah .haha.  orang dulu2 ni beli kamera then bila rosak buang je bwh rumah. :(  dengar cite camtu menyirap gak. if simpan kamera2 tu mesti da jadi antik.

So nak dijadikan cerita aku simpan duit slow2 time form 3 (zaman muda2 dulu) tuk beli handset berkamera. time 2 harga boleh tahan gak. aku list downkan summary handset kamera + camera (2004-now).


credit to
1. Nokia 7250 (2004) - 0.3 megapixel

credit to
2. Nokia 3650 (2005) - 0.3 megapixel

credit to
3. Nokia 6630 (2005) - 1.3 megapixel

credit to
4. Sony Ericsson K800i (2006-2010) - 3.2 megapixel

credit to
5. Sony Cyber-shot T-70 (2007-2009) - 8.1 megapixel

credit to
6. Nikon D60 (2008-2009) - 10.2 megapixel

credit to
7. Sony Ericsson C510 (2009-now) - 3.2 megapixel

mine!
8. Nikon D90 (2009-now) - 12.1 megapixel

Dan aku bukanlah photographer yang hebat, cuma suka untuk brkongsi pengalaman dengan rakan2 macam mana nak kendalikan kamera, mencari sudut, asas2 fotografi, panduan membeli &sbgainya. so sape2 nk dptkan konsultan insya Allah aku boleh tolong.:)  nanti aku update kualiti gmbar dari setiap kamera yang aku penah guna until sekarang. megapixel also not a big deal. lainla if korang nk print gambar korang yang alala2 Beyonce tu kat billboard. :D

Ramai jugak beranggapan, kamera yang bagus, gmbar pun superb! aku boleh prove kat korang, pakai kamera biasa pun boleh menang dalam competition yang rata2 pengguna DSLR masuk (time 2008).


 |It's All About Man Behind the Gear|

kepada rakan2 yang guna kamera biasa/bkn DSLR, jangan rasa rendah diri dengan kemampuan kamera anda. rakan2 aku yang pakai camera handphone pun ada gamba superb dari gmbar aku. mmg terbaik la korang!


p/s: ramai beli kamera sekarang sekadar gantung ditekak/leher

2 comments:

Siti Safiyyah
June 24, 2011 at 8:47 AM comment-delete

erk gantung kat tekak ke leher ni? hehe. pertama kali ada kamera sendiri masa umo 18. sedangkan orang lain umo 12 tahun pon dah ada. sedih kan? tapi takpelah. bersyukur. hehe ^__^

Reply
FiuzzHafiz
June 24, 2011 at 11:17 AM comment-delete

siti safiyyah: tekak nmpk tragik skit.:) budk2 skrg umo 4 tahun pn dh ada camera sndri kn..hhuhu

Reply

Post a Comment

Related Post

Flag Counter

free counters

Page Rank

About Me

Penulis adalah pengasas bagi Fiuzzhafiz Works. Penulis merupakan mahasiswa tahun akhir yang kini menuntut di sebuah universiti swasta tempatan dalam bidang teknologi kejuruteraan marin. Semua gambar adalah hakcipta terpelihara melainkan dinyatakan oleh penulis.