Delicious LinkedIn Facebook Twitter RSS Feed

Boleh ke nak capai perpaduan?


'Betulkan saff, rapatkan saff',

Ayat yang seringkali dituturkan oleh imam tika setiap solat yang diimamkan . Namun sejauh mana dilaksanakan oleh makmum (pengikut), hanya Allah yg tahu. Dalam solat telah diterapkan konsep disiplin. Walhal pada zaman Rasullullah S.A.W, baginda memeriksa lurusnya saff dengan menghunuskan pedang pada hujung tumit kaki setiap orang (betulkan jika aku silap) bagi memastikan saff lurus dan tidak ada renggang dan belok-belok. Namun jika anda perhatikan, khususnya pada solat jumaat tika kaum Adam menunaikan solat, ada lagi lompong2 dan saff tidak diperbetulkan. 

Contohnya, Aku selalu menegur jemaah disebelah aku utk merapatkan saff dan pastikan bahu dan tumit bertemu agar tiada ruang yang lompong. Tapi aku dimarahi dan satu jelingan tajam ke atas aku. Apakah salah aku mnegur? Tidak rapat saff, sah ke solat? Walaupun umurnya menjangkau 50-an, tidak salah utk aku menegur. Tanggungjawab sesama muslim. Kalau kata2 imam untuk betulkan saff dan rapatkan saff dalam solat berjemaah pun xdapat nak ikut, inikan pula perintah yang lain. 

Dalam solat juga memupuk perpaduan sesama muslim. Kepada pembaca diluar sana, janganlah segan2 tegur jemaah yang lain jika saff tidak diperbetulkan, dirapatkan. Kat Malaysia, amnya, mewah sangat nak dapatkan ruangan semasa solat. Jika saiz badan bersaiz 28, sibuk mintak ruangan macam size 42 (sorry ye saiz besar2 aku xmaksudkan korang). kiri kanan syaitan boleh masuk.

Aku tak arif bercakap tentang agama, tapi tanggungjawab aku sebagai muslim untuk menegur. Sekadar renungan. Wallahualam

0 comments:

Post a Comment

Related Post

Flag Counter

free counters

Page Rank

About Me

Penulis adalah pengasas bagi Fiuzzhafiz Works. Penulis merupakan mahasiswa tahun akhir yang kini menuntut di sebuah universiti swasta tempatan dalam bidang teknologi kejuruteraan marin. Semua gambar adalah hakcipta terpelihara melainkan dinyatakan oleh penulis.