Delicious LinkedIn Facebook Twitter RSS Feed

[Tutorial] Apakah itu pelaras diopter, Diopter Adjustment? (Kamera)


Anda ada masalah seperti gambar ini??
 "dah habis adjust focus, dah betulkan setting ISO, Aperture, Shutter speed, and semua butang setting dah tukar. tapi, kenapa gambar ,masih blur/kabur/kabus macam kat atas ni.?????? 
Arghhhh tension..."


Sabar-sabar. Disini ada penyelesaian mudah. Bukan skim pinjaman mudah ye. Cara-cara nak siasat kenapa gambar jadi blur/kabur/kabus macam kat atas ni. Jalan penyelesaiannya adalah... Diopter adjustment !!



Dalam kamera, diopter adalah cara untuk menambah jumlah tambahan pelarasan tumpuan yang menetapkan optical viewfinder sepadan dengan penglihatan anda. Ia berfungsi seperti tumpuan fokus pada sepasang teropong. Ia perlu kerana mata manusia boleh memberi tumpuan kepada imej out-of-focus dalam viewfinder, ia mengelirukan  otak untuk berfikir bahawa imej adalah benar-benar fokus. Perkara yang terbaik dalam pelarasan diopter ialah membolehkan pemakai kanta untuk melaraskan optical viewfinder sepadan dengan kaca mata mereka supaya kamera boleh digunakan tanpa memakai cermin mata.

Skema tak ayat ni, kena bagi bahasa baku gak kadang-kadang .:)


bagi pengguna Nikon
Kebanyakan jenama DLSR ada pelaras diopter adjustment di sebelah kanan eyepiece. Nikon punya selalunya besar atau kecil dan jelas, Canon pula lebih kecil (terutamanya bila dipasang dengan eyepiece cup). Fungsi dia sama je di kedua-dua sistem. Pada asalnya pelaras diopter adjustment digunakan sebagai kanta yang beralih dari dekat ke titik tumpuan yang jauh. Ia tak ada kena-mengena dengan proses auto fokus pada camera body. Ia hanya memberi kesan bagaimana mata anda mengambil imej.


bagi pengguna Canon
Pelaras diopter adjustment berfungsi sama seperti alat seorang doktor mata waktu memeriksa penglihatan anda. Peranti mempunyai kanta cekung pelbagai dan kanta cembung untuk laraskan untuk rabun dekat dan rabun jauh. Mereka melaraskan untuk mata yang tidak boleh memberi tumpuan pada jarak yang munasabah, seperti untuk objek dekat seperti membaca tutorial mengarut ini. Bahawa pelaras diopter adjustment pada kamera biasanya mempunyai pelbagai pelarasan -3 kepada 3, dengan 0 sebagai visi nominal 20/20, lebih atau kurang. Off topic, anda tahu kenapa Tun. Mahathir letak nama, Wawasan 2020? Ini lah sebabnya.:)


Ok, berbalik dari selingan tadi. Jika mata-laman anda adalah sesuatu yang kurang daripada purata (pada dasarnya apa yang 20/20), pelaras ini akan menjadi rakan baik anda untuk membantu menembak lebih baik, lebih-lebih lagi jika anda cuba menggunakan manual-focus. Untuk menetapkan diopter dengan betul, anda akan perlu untuk menetapkan kamera anda pada tempat keras, seperti tripod, dan titik pada sesuatu yang rata dengan tekstur yang cukup untuk dilihat dengan mudah. Press release shutter anda separuh ke bawah untuk melihat kamera anda dengan auto-focus.
tada..hasil selepas adjust dan recompose balik





Ujian ini bergantung kepada idea bahawa kamera anda memberi tumpuan dengan betul, jelas. Tanpa menggerakkan kamera, menghidupkan kawalan diopter sehingga (dengan atau tanpa kaca mata) imej dalam fokus dengan mata anda. Pastikan ia sesuai dengan peglihatan mata anda!


Macam kelihatan mudahkan? Tapi kadang-kadang sedikit penyelarasan pada diopter boleh membantu anda mendapat purata penglihatan yang tepat dan betul. jangan tension-tension bila memfokus objek / subjek. Selamat Menembak!

lanjutan pembacaan: [KLIK SINI]

take note ye,:)

@CikTiqa: Ummi Atiqah
@farahfa : Farah Wahidah
@wizaira : 
Widad Abd Ghafar


p/s: khas dibuat bagi yang pernah ada masalah gmbar rasa2 cam blur2..

0 comments:

Post a Comment

Related Post

Flag Counter

free counters

Page Rank

About Me

Penulis adalah pengasas bagi Fiuzzhafiz Works. Penulis merupakan mahasiswa tahun akhir yang kini menuntut di sebuah universiti swasta tempatan dalam bidang teknologi kejuruteraan marin. Semua gambar adalah hakcipta terpelihara melainkan dinyatakan oleh penulis.